قبرستان عمودی

مجید مادرش را از دست داده و دوران سختی را می‌گذراند. او همچنان خودش را بخاطر غیبتش در زمان مرگ مادر سرزنش می‌کند و فکر می‌کند اگر آن‌روز در خانه مانده بود می‌توانست کاری برای مادرش انجام دهد. در این میان دست‌نوشته‌های رضاقلی کتابدار مدرسه‌ی دارالفنون در دوره قاجار، به طور اتفاقی به دست مجید می‌رسد. قرار است پدر مجید از این دست‌نوشته‌ها به عنوان زمینه‌ی تابلوی نقاشی در تابلوی تازه‌اش استفاده کند و حالا مجید با خواندن آن‌ها به ارزش و اهمیت این کاغذها پی می‌برد و در تلاش برای حفظ این دست‌نوشته‌ها، حال و هوا و روابط سردش با پدر دست‌خوش تغییراتی می‌شود. دست‌نوشته‌هایی که صرفا ارزش مادی ندارند و از خاطرات شگفت و هول‌آور مردی می‌گویند که ادعا می‌کند به دنیای مردگان سفر کرده و در آن‌جا از رازهای بسیاری آگاه شده است. حالا مجید علاوه بر سفری بیرونی که تلاشی‌ست برای حفظ این دست‌نوشته‌ها و کشف واقعی یا خیالی بودن‌شان، با سفری درونی نیز به مرور آنچه بر خودش گذشته می‌پردازد و در این میان مخاطب را در رمانی جذاب و خواندنی با خود و روایتش و دست‌نوشته‌های رضاقلی همراه می‌کند. روایتی از کودکی رنج‌کشیده که او نیز برای رهایی از اسارت به گونه‌ای هم سفری بیرونی را تجربه کرده است و هم سفری درونی به عالم مردگان را.
در جلد اول از مجموعه‎‌ی سه جلدی دروازه‌ی مردگان با فضایی متفاوت روبه‌رو می‌شویم: توصیف درد و رنجی که بر کودکان کار می‌گذرد؛ حضور شخصیت‌ تاریخی میرزا حسن رشدیه به عنوان یک شخصیت داستانی و اشاره‌ها به خدمات ارزشمندش برای آموزش کودکان ایرانی؛ ارائه‌ی توصیف و تصویر قابل لمس و زنده از وضعیت زندگی ایرانیان در دوره‌ی قاجار به ویژه فرهنگ و ساختار اجتماعی و معماری تهران در آن دوره برای مخاطب نوجوان؛ دو روایتی با زبان و لحن و شخصیت‌های متفاوت که موازی با هم پیش می‌رود و از دو سرگذشت در دوره‌ی مختلف زمانی می‌گوید و به نظر می‌رسد با توجه به نگاه ویژه‌ی نویسنده‌ به تاریخ در سایر آثارش، به نقش و ارزش توجه به تاریخ و اهمیت مطالعه‌ی آن در درک وضعیت کنونی و رفع مشکلات و چالش‌های روز اشاره دارد؛ داستانی در ژانر وحشت که ویژگی‌ها و عناصر یک اثر ایرانی را داراست و کپی و تکرار آثار بی‌شمار ترجمه نیست و نمونه‌ی مناسب و موفقی از تلاش برای نوشتن یک اثر کاملا ایرانی در ژانری است که هر از چندگاهی شاهد موج ترجمه و اقبال مخاطب به گونه‌های مختلف آن هستیم.

قبرستان عمودی (از مجموعه‌ی دروازه‌ی مردگان)
نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی
ناشر: افق
۲۴۲ صفحه
۳۵۰۰۰ تومان
گروه سنی: نوجوان
کاربرد: آشنایی با وضعیت کودکان کار در دوره‌ی قاجار، ایجاد حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *