سومین دوره‌ی اهدای نشان لاک‌پشت پرنده

نامزدها:

کتاب های «آواورزی با سی بی لک»، «الفباورزی با کلاکا کلاغه »، «این وبلاگ واگذار می شود»، «مقررات»، «خانه ای در شب»، «ماجراهای کامو، نابغه قهرمان»، «مجموعه گونی»، «یک اتفاق تازه»، «جلسومینو»، «در انتظار یک زندگی طبیعی»، «در این خانه برای همیشه ماندم»، «مجموعه شب هزار و دوم»، «مجموعه فلیکس»، «رستم و اسفندیار»، «پدر اسلاگ»، «سیاوش»، «اسم من میناست» و«قصه هایی از اسرارنامه»

 

برگزیده‌ها:

نشان طلایی محمدهادی محمدی برای نگارش دو کتاب آواورزی با سی‌بی‌لک و الفباورزی با کاکاکلاغه
نشان طلایی دیوید آلموند برای نگارش پدر اسلاگ
نشان طلایی نسرین وکیلی برای ترجمهٔ خوب و روان پدر اسلاگ
نشان نقره‌ای مهدی فاتحی و حامد حبیبی به خاطر مجموعه شب هزار و دوم
نشان نقره‌ای محبوبه نجف‌خانی به خاطر ترجمهٔ جسورانهٔ نامه‌های فلیکس

نشان ویژه:

ناصر ایرانی
علی اکبر صادقی

بیانیه‌ی گروه داوری:

سال گذشته در دو بیانیه‌ جداگانه به دو موضوع متفاوت اشاره کردیم که یادآوری‌شان ضروری است. گفتیم: ما ممکن است در راه یافتن یا نیافتن کتابی به فهرست، رتبه‌بندی و اهدای نشان به آن اشتباه کنیم اما مطمئنیم که لاک‌پشت پرنده حرکتی ترویجی است برای تشویق خانواده‌ها به خریدن و خواندن کتاب برای بچه‌هایشان. تأثیر لاک‌پشت پرنده بیش از آن‌که در انتخاب یک یا چند کتاب باشد، در انتخاب کتاب خواندن برای کودکان به عنوان «ارزش» در دوران جدید است. بنابراین فهرست لاک‌پشت پرنده حرکتی است نه‌تنها به سودِ کتاب‌های فهرست، که به سودِ تمام کتاب‌هایی که در قفسه‌‌ی کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها چشم‌به‌راه خانواده‌ها، کودکان و نوجوانانند.

امسال هم‌‌ همان را می‌گوییم و همه‌‌ خانواده‌های ایرانی را به خریدن و خواندن کتاب برای کودکان و نوجوانان دعوت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم تا سال نو را با اهدای کتاب به عنوان عیدی به کودکان و نوجوانانشان جشن بگیرند.

ما همچنین گفتیم: انکار نمی‌کنیم که برخلاف فهرست‌های فصلی که همه‌ کتاب‌ها با حداقل‌های لازم به آن راه می‌یابند، در اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای سخت‌گیر هستیم. طبق شیوه‌نامه‌ اجرایی لاک‌پشت پرنده، کتاب‌هایی موفق به دریافت نشان طلایی می‌شوند که بیش از دو سوم همه‌ی داوران و کتاب‌هایی موفق به دریافت نشان نقره‌ای می‌شوند که دست‌کم دو سوم داوران به آن رأی داده باشند. طبیعی است که دست یافتن به چنین توافقی بسیار سخت است و کتاب باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد تا از چنین رأیی برخوردار شود.

در دوره‌ پیش متاسفانه چنین توافقی برای هیچ کتابی شکل نگرفت و ما نتوانستیم نشان طلایی اهدا کنیم و امسال خوشحالیم که به آرزوی کوچک پارسالمان رسیده‌ایم و شما می‌توانید امروز شاهد پرواز لاک پشت‌های پرنده‌ی طلایی باشید!

گروه داوری:

معصومه انصاریان، محمود برآبادی، عذرا جوزدانی، شکوه حاجی‌نصرالله، شیوا حریری، شادی خوشکار، حسین شیخ‌الاسلامی، گیسو فغفوری، حدیث ‌لزرغلامی، نلی محجوب، مریم محمدخانی، مسعود ملک‌یاری، و سید مهدی یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *