۱) معرفی هر کتاب در فهرست لاکپشت پرنده شامل سه بخش است:
- امتیاز کتاب
- مشخصات و شناسنامهی کتاب
- واژگان کلیدی
۲) کتابهای راهیافته به فهرست با امتیازهای ۶، ۵، ۴ و ۳ لاکپشت ردهبندی میشوند.
- کتابهایی با ارزش ۶ لاکپشت، بیشترین هماهنگی را با معیارهای گروه داوری دارند و افزون برآن، نکتهای ویژه در محتوا یا فرم آنها وجود دارد.
- کتابهایی با ارزش ۵ لاکپشت، بیشترین هماهنگی را با معیارهای گروه داوری دارند.
- کتابهایی با ارزش ۴ لاکپشت، با معیارهای گروه داوری هماهنگی نسبی را دارند.
- کتابهایی با ارزش ۳ لاکپشت، ضمن برخورداری از ارزشهای ادبی تضادی با معیارهای گروه داوری ندارند.
۳) در بخش واژگان کلیدی برای هر کتاب بهترتیب گروه سنیِ مخاطبان کتاب، نوع و گونهی کتاب، و موضوعهایی که در هر کتاب برجستهاند، آمده است.
۴) برای مشخص کردن مخاطب هر کتاب از سه شیوهی سنِ عددی، کیفیت کتابخوانی و مقطع تحصیلی استفاده شده است. (برای مثال +۶ نشان میدهد مخاطبان این کتاب کودکان بالای شش سالاند، خوانندهی نوخوان یعنی کتاب به کودکانی که تازه خواندن را شروع کردهاند، پیشنهاد میشود، و دبستان دورهی اول یعنی کودکانی که سالهای اول، دوم و سوم دبستان را میگذرانند.)
برای مشخص کردن کیفیت کتابخوانی از این اصطلاحات استفاده شده است:
- پیشخوان: کودکانی که خواندن نمیدانند و کتاب باید برایشان بلندخوانی شود.
- نوخوان: کودکانی که تازه روانخوانی را شروع کردهاند و خودشان میتوانند کتابهای کمحجم را بخوانند.
- خوانندهی مستقل: کودکان و نوجوانانی که در مهارت خواندن پیشرفتهاند.
۵) واژگان کلیدی که بعد از مشخص کردن مخاطب آمدهاند، فیزیک و مواد سازنده، ژانر و گونهی هر کتاب را نشان میدهند. (برای نمونه کتاب تصویری، کتاب سخت یعنی کتابی که متن و تصویر روایت آن را میسازند و در کتابسازی آن جلد سخت به کار رفته است.)
۶) واژگانی که در انتهای واژههای کلیدی آمدهاند، موضوعهای مهمی را نشان میدهند که کتاب دربارهی آنهاست.