ماجراهای ریگو و رزا

موش و گربه در بسیاری از آثار هنری و ادبی از دم‌دستی‌ترین گزینه‌ها برای ساختن دوگانه‌ی ظالم و مظلوم هستند. دوگانه‌ای که نمونه های موفقی

دارند و از نظر فیزیکی هم تناسب دارند. با اینکه گربه بزرگ‌تر و پرزورتر است، اما تفاوتشان آن قدر نیست که در یک قاب تصویری نگنجند؛ اما ماجرای ریگو و رزا فرق دارد. وقتی یکی تمام قد در قاب پیدا باشد، آن یکی پیدایش نخواهد شد. ماجراهای ریگو و رزا داستان یک موش و یک پلنگ است، داستان موشی که از ترس حیوانات دیگر به پلنگ پناه می‌برد و این شروع مجموعه‌ی هشتاد و دو داستان به هم پیوسته است که با تصویرهایی همراه می‌شوند. داستان‌هایی که پرسش‌هایی را درباره‌ی موضوع‌های مختلف مطرح می‌کنند. موضوعاتی که ممکن است در زندگی روزمره ذهن مخاطب را درگیر خود کند. مثل دوستی، هدیه دادن، سفر و… از دل همین پرسش‌های ساده کتابی متفاوت بیرون می‌آید. کتاب از همان شروع تفاوت خود را با کتاب های دیگر نشان می‌دهد. پلنگ هم دلش می‌خواهد از موش پناهنده سوال کند و هم او را بخورد، اما اول کدام کار را باید انجام بدهد؟ خوردن یا پرسیدن؟
اگر اول موش را بخورد، بعدا نمی‌تواند از او چیزی بپرسد، اما اگر اول بپرسد، بعدا می‌تواند او را بخورد. بنابراین تصمیم می‌گیرد که اول بپرسد و بعد او را بخورد و این آغاز ماجراهای کتاب است، ماجراهایی که تجربه‌ای نو در داستان‌‌های فکری برای کودکان است.
در میان کتاب‌های کودک و نوجوان که پر از کتاب‌هایی شبیه به هم با الگوهای یکسان قصه‌گویی است، ماجراهای ریگو و رزا یکی از استثناهاست، هم از نظر شیوه‌ی روایت و هم از نظر روش انتقال مفهوم.
انتخاب شیوه‌ی روایت به کمک قصه‌های به هم پیوسته هم قالب این کتاب را با رمان متفاوت کرده است و هم با مجموعه داستان. شاید به نظر برسد که این کناب به مجموعه‌های شخصیت‌محور مرسوم نزدیک است، اما با آن‌ها هم تفاوت دارد. آن کتاب ها معمولا سرگرم‌کننده و مبتنی بر شخصیت‌های بامزه و طنزآمیز است، اما ماجرای ریگو و رزا متفاوت است.
کتاب‌های زیادی نوشته شده‌اند که مدعی انتقال اندیشه و فلسفه‌ورزی‌اند. شاید هم در این موضوع موفق باشند، اما اغلب از نظر داستانی با ضعف‌های بزرگی روبه‌رو هستند. ماجراهای ریگو و رزا از این نظر اهمیت دارد و از نمونه‌های موفق داستان‌هایی است که درونمایه‌ی فکری و فلسفی دارند. این کتاب با رعایت حق کپی‌رایت به فارسی ترجمه شده است.

ماجراهای ریگو و رزا
نویسنده: لورنتس پائولی
تصویرگر: کاترین شرر
مترجم: الهام مقدس
ناشر: ایران‌بان
۱۲۸ صفحه
۲۸۰۰۰ تومان
گروه سنی: کودکان سال‌های آخر دبستان
کاربرد: برانگیختن تفکر انتقادی و تفکر خلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *