جنگل برای همه

کتاب جنگل برای همه داستان یک جنگل در زمین است، جنگلی که پناهگاه سنجاب هاست. این جنگل شاید در منطقه ی زاگرس باشد همان جا که بلوط‌ها و سنجاب‌ها زیست مشترکی دارند.
در این جنگل سرسبز و‌ زیبا زیر آسمان آبی خرس، گوزن، روباه، پرنده‌ها و سنجاب‌ها در آرامش از این سو به آن سو می‌روند، غذا پیدا می‌کنند، لانه می‌سازند و بازی می‌کنند.
روزی مردی با ماشین به جنگل می‌آید. او درختان را قطع می‌کند و از تنه‌ی آن‌ها برای خود خانه‌ای می‌سازد. از آن روز به بعد جنگل تغییر می‌کند…
کتاب جنگل برای همه روایت تصویری و بدون کلام از سرگذشت جنگل در زمین است. کودک با دنبال کردن تصاویر این کتاب می‌تواند روایت تخریب و نابودی جنگل بر اثر فعالیت‌های انسان را بیان کند. جزییات در تصویرسازی فضای جنگل موجب می‌شود که کودک مخاطب در هر بار ورق زدن کتاب داستانی تازه تعریف کند.
ترکیب تصویرگری و هنر اوریگامی به شیوه‌ای نو و مبتکرانه ویژگی منحصر به فرد این کتاب است. این ترکیب نو همراه با هنر نورپردازی _ عکاسی صحنه به ساخت فضای سه‌بعدی از داستان منجر شده است. مخاطب کودک در این فضای واقعی است که احساس شخصیت‌های داستانی از تخریب زیستگاهشان را درک می‌کند.
تصویرگری روایت بدون کلام در این کتاب در رشد تخیل، خلاقیت، بداهه در داستان‌گویی و درک بصری کودکان بسیار مؤثر است. فضاسازی سه بعدی در این کتاب چون صحنه‌ی نمایش راه بازی های نمایشی را به روی کودک می گشاید.
کتاب جنگل برای همه تجربه ای نو است که با تصویرسازی خلاقانه و سخت کوشی نازنین عباسی، تجربه‌ی ۲۵ ساله علیرضا علاءالدینی در هنر اوریگامی و هنر عکاسی بهداد شیرمحمدی خلق شده است تا با طرح مسئله‌ی “حفاظت جنگل”، کودک را به تفکر انتقادی دعوت کند. هر کودک خواننده‌ی این داستان تصویری بدون کلام با خوانش خود و رویکرد منحصر به فرد به جزییات تصویر، به مسئله‌ی تخریب جنگل توجه می‌کند.

جنگل برای همه
ایده‌پرداز و تصویرگر: نازنین عباسی
طراح و سازنده اوریگامی: علیرضا علاءالدینی
عکاس: بهداد شیرمحمدی
ناشر: فاطمی(کتاب طوطی)
۴۸ صفحه
جلد سخت: ۲۶۰۰۰ تومان
جلد نرم: ۲۱۰۰۰ تومان
گروه سنی: خردسال، کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد: توجه به محیط زیست، آشنایی با اوریگامی، پرورش تخیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *