شکارگاه عجیب

فرش‌ها قصه دارند. قصه‌ای که خیلی پیش از نقش‌زدن بر آن‌ها شروع شده و آنچه ما می‌بینیم بخشی از این قصه است، شاید میانه‌ی آن، چون قصه‌ی فرش‌ها ادامه پیدا می‌کنند. فرش یکی از اجزای مهم فرهنگ ایرانی است اما شاید بچه‌ها قصه‌های زیادی از آن نشنیده باشند. شکارگاه عجیب در ظاهر قصه‌ی یک فرش است که آن‌طور که دستور داده شده بافته نمی‌شود. قصه با تصویری از قالیباف‌خانه‌ای شروع می‌شود و زنان قالیباف نقشه‌خوانی می‌کنند.
در زمان و مکانی که معلوم نیست پادشاهی زندگی می‌کند که به فکر شکار و خوشگذرانی است. روزی تصمیم می‌گیرد به قالیباف‌ها دستور بدهد تصویر آخرین شکار او را ببافند و در شهر پهن کنند. پادشاه در آخرین شکار یک آهو را کشته است. زنان قالیباف بر اساس نقشه‌اش که پادشاه داده شروع به بافتن می‌کنند و در هر صفحه کتاب بخشی از فرش مشخص می‌شود. تصویر شکارگاه و تصویر پادشاه و آهویی که قرار است هدف قرار بگیرد. آن‌ها می‌بافند و روزها و شب‌ها می‌گذرد. صبر پادشاه دیگر تمام شده است. فرش بافته می‌شود و به دستور پادشاه در شهر به نمایش گذاشته می‌شود. اما این آن تصویری نیست که پادشاه خواسته بود. آن‌ها نقشه پادشاه را غلط بافته‌اند. پادشاه دستور می‌دهد قالیبافی که به بقیه گفته نقشه را غلط ببافند به همراه این فرش سوزانده شود. فرشی که آن‌ها بافته‌اند در صفحه‌ی جداگانه‌ای تصویرگری شده‌است. در این فرش تیر پادشاه به خطا رفته و آهو زنده است. زن روی فرش می‌نشیند و پادشاه دستور آتش می‌دهد. ضربه‌ی اصلی داستان اینجا اتفاق می‌افتد: آهوی روی فرش زنده می‌شود و زن را سوار می‌کند و فراری می‌دهد، همان آهویی که زن در فرش از تیر پادشاه نجاتش داده است.
شکارگاه عجیب داستان سرپیچی از یک پادشاه است. داستانی امیدوارکننده برای همه‌ی آن‌ها که فکر می‌کنند از حاکم ظالم نباید پیروی کرد. از پادشاهی که رحمی به انسان و حیوان ندارد و می‌خواهد قدرت خود را به رخ بکشد. اما داستان در عین حال در تصویرگری و انتخاب فرش به عنوان یکی از عناصر مهم داستان حرکت پیشروانه‌ای انجام داده. تصاویر که بر اساس المان‌های نقشه فرش تصویرگری شده‌اند پیوند خود را با قصه حفظ کرده‌اند. همچنین نویسنده برای روایت چنین داستانی به فرش بازگشته است که هم یک عنصر مهم فرهنگی ماست و هم قصه‌های ناگفتنی پشت نقشه‌هایش دارد. فرش‌هایی که غلط بافته می‌شوند تا پیامی را منتقل کنند. فرش‌هایی که غلط بافته می‌شوند اما در عین حال چیزی از زیبایی کم ندارند.

شکارگاه عجیب
نویسنده: سمیرا آرامی
تصویرگر: معصومه صحبتی
ناشر: نردبان(شرکت انتشارات فنی ایران)
۲۸ صفحه
۱۴۰۰۰ تومان
گروه سنی: کودکان دبستانی
کاربرد: آشنایی با روند قالی‌بافی و نقش‌های ایرانی، تشویق به کنش‌گری، مقابله‌ی هنرمندانه در برابر ظالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *